5 najważniejszych trendów e-commerce w 2020

Jakie będzie 5 najważniejszych trendów w e-commerce w 2020 roku?

2019 rok za nami. To był kolejny dynamiczny rok pod względem rozwoju e-commerce. Nie tylko w Polsce ale i na całym świecie. Technologie informatyczne oraz rozwiązania online rozwijają się błyskawicznie. Powoduje to, że coraz częściej trudno przewidzieć przyszłość. Nasze sklepy internetowe wymagają ciągłej pracy i rozwoju by lepiej dostosować się do najnowszych trendów technologicznych.

Jak co roku, wiele osób z branży, stara się określić najważniejsze trendy, które będą dominowały w kolejnym roku. My też podjęliśmy wyzwanie i przybliżamy wam w tym artykule – 5 najważniejszych (naszym zdaniem) trendów e-commerce w 2020 roku.

5 najważniejszych trendów e-commerce w 2020

Mobile

Nie od dzisiaj wiadomo, że użytkownicy coraz częściej korzystają ze smartfonów oraz tabletów do przeglądania stron i sklepów internetowych. Ten trend widoczny jest już od kilku lat. Jednak dopiero niedawno ruch na urządzeniach mobilnych przekroczył 50%. Taką informację, w swoich panelach Google Analytics, coraz częściej widzą właściciele sklepów internetowych i stron. Oczywiście nie na wszystkich stronach ruch z urządzeń mobilnych jest dominujący. Jednak coraz rzadziej będą się zdarzały sytuacje gdy jego udział procentowy będzie poniżej 40% łącznego ruchu.

Przechylanie szali ruchu użytkowników w kierunku urządzeń mobilnych wydaje się być dość naturalne. Telefony (smartfony) mamy zazwyczaj pod ręką. Używamy ich w wolnych chwilach do „zabicia czasu”. Przeglądamy bieżące informacje i wysyłamy wiadomości. Podobnie sprawa wygląda z oglądaniem produktów w sklepach internetowych. Będąc w ciągłym biegu, przeglądamy produkty w autobusach czy tramwajach albo stojąc w korkach. Często nawet czytamy specyfikację z telefonu stojąc przy półce sklepowej z danym produktem. 

To wszystko sprawia, że e-commerce MUSI być dostosowany do ruchu mobilnego oraz wygody użytkowania w ten sposób. Niestety sklepy internetowe posiadające braki UX/UI w zakresie urządzeń mobilnych będą przepadały w niepamięć. Zasada „mobile first” to nie tylko puste hasło. Bardzo mocno zwraca na to uwagę największa wyszukiwarka – Google. Jeśli strona nie jest dostosowana do mobile, użytkownik nie znajdzie jej na najwyższych miejscach wyników wyszukiwania.

Tym samym mobile to pierwszy (i kto wie czy nie najważniejszy) spośród 5 kluczowych trendów e-commerce na 2020 rok!

5 najważniejszych trendów e-commerce 2020

Rozwój sprzedaży poprzez marketplace

Od pewnego czasu dynamicznie rozwija się sprzedaż poprzez tzw. marketplace. Prawdopodobnie ten trend będzie jednym z dynamiczniej rozwijających się w 2020 roku. Wielu e-commerce managerów główną siłę marketingową widziało właśnie w promocji na tego typu portalach. Marketplace Facebooka i Google stały się świetną trampoliną do sprzedaży zagranicznej dla polskich marek. Wraz z rozwojem tych platform, trwają prace także nad umożliwieniem użytkownikom bezpośrednich zakupów w marketplace, a nie przenoszenie ich do strony sklepu.

Jednak nie tylko one mają bardzo duży wpływ na sprzedaż w internecie. W Stanach Zjednoczonych Amazon posiada ponad 50% rynku, w Polsce podobnie jest z Allegro.

Nie można zapomnieć o innych dużych marketplacach takich jak E-Bay czy Alibaba. Dlatego rynek marketplace będzie raczej rósł w siłę w skali światowej i nie sposób go ignorować. Z jednej strony wymusza to uwzględnianie w strategiach obecności największych marek w tych miejscach z drugiej w łatwy sposób może wpływać na poprawę sprzedaży i dostęp do klientów dla mniejszych graczy. Oczywiście sprzedaż w tym kanale wiąże się zazwyczaj z dodatkowymi kosztami dla sprzedawców. Ogranicza ich zyski ze sprzedaży i jest to główny mankament. Jednak dostępność tego typu platform oraz łatwość rozpoczęcia sprzedaży sprawia, że coraz więcej firm uwzględnia ten kanał w swojej strategii.

najważniejsze trendy w e-commerce
sprzedaż internetowa poprzez marketplace fb
trendy e-commerce

E-sklepy oferujące produkty ECO

Coraz większa świadomość społeczna dotycząca problemów ze środowiskiem wpływa również na decyzje zakupowe. Nie chcemy aby nasze zakupy były pakowane w torby plastikowe tylko papierowe. Zwracamy uwagę na to czy dystrybutor lub producent mają na względzie kwestie zanieczyszczenia środowiska swoimi produktami. Przybywa również klientów, którzy są weganami czyli osobami nie jedzącymi produktów pochodzenia zwierzęcego oraz nie używający produktów, które mogą negatywnie wpływać na los zwierząt.

To wszystko sprawia, że jednym z ważniejszych trendów w e-commerce (naszym zdaniem) będzie uwzględnianie w swoich strategiach kwestii związanych z ekologią oraz odpowiedzialnością społeczną marek. Nie chodzi tu bynajmniej o puste frazesy pisane na stronach internetowych czy produktach, a raczej o realne działania np. zmianę opakowań, dostawców czy składu poszczególnych produktów. Nasi klienci coraz dokładniej sprawdzają informacje o produktach. Zwłaszcza Ci najbardziej świadomi problemów związanych z ekologią.

eco e-sklepy

Omnichannel

Klienci coraz częściej oczekują i potrzebują obsługi zarówno online jak i offline. W zeszłym roku było to bardzo widoczne na rynku polskim. Klasyczne sieci detaliczne takie jak Orlen, Biedronka, Ruch , Sklepy ABC, Żabka, Lewiatan czy Kolporter to tylko niektóre z marek, które zaczęły bardziej walczyć o klientów w internecie oraz poprzez różne aplikacje. Kolejni operatorzy i franczyzodawcy widzą dużą wartość w konwersji ruchu online na offline i na odwrót. Kto do nich dołączy w 2020 roku? Czy omnichannel będzie miał tak duże znaczenie jak przewiduje wielu ekspertów? Prawdopodobnie tak.

magento 2 - omnichannel

Personalizacja

Nadeszła era konsumenta… wybrednego, niecierpliwego i oczekującego czegoś więcej niż tylko dobra cena i jakość. Dostosowanie komunikatów marketingowych do odbiorcy również przestaje wystarczać. Rośnie zapotrzebowanie i moda na produkty handmade.

Personalizacja produktów czy usług jest w dużej mierze związana z takimi technologiami jak machine learning czy sztuczna inteligencja (AI).

To zdecydowanie technologie przyszłości. Ich siła oddziaływania ciągle się rozwija choć często nie widać tego gołym okiem. Technologie te wykorzystywane są do wspierania automatyzacji personalizacji. W końcu idealną sytuacją byłaby ta, w której to narzędzia informatyczne same analizują dane użytkownika, a następnie prezentują mu ofertę dopasowaną do jego gustu lub dosłownie indywidualnie spersonalizowaną.

Sztuczna inteligencja coraz lepiej sprawdza się również w poprawianiu wyników wyszukiwania w sklepach. Bardzo dobrze rozpoznawane są synonimy lub słowa wpisane z błędami. Podobnie dzieje się w świecie marketingu internetowego. Reklamy Google Ads są coraz bardziej sprytne, inteligentne i zautomatyzowane dzięki czemu my – ludzie – oszczędzamy czas na ich tworzenie i dalszą ręczną optymalizację. Bez wątpliwości tematykę personalizacji oraz technologii z nią związanych należy wpisać na listę 5 najważniejszych trendów e-commerce w 2020.

Jakie są inne najważniejsze trendy w e-commerce na 2020 rok?

Dla każdego, kto związany jest z branżą e-commerce, jasnym jest, że istnieje wiele technologii technologii i rozwiązań, których znaczenie w e-commerce ciągle rośnie. Z roku na rok ich przybywa, a częstotliwość wykorzystania zależna jest czasem od branży, w której działa e-sklep.

PUDO (pick up drop off)

Czyli punkty odbioru osobistego poza miejscem pracy lub zamieszkania. Najłatwiej kojarzone z paczkomatami pośród których dominuje zdecydowanie inPost. Jednak jest to sposób dostaw, który rozwijał się dynamicznie zarówno w 2019 roku i będzie nadal rozwijany. Klienci coraz rzadziej chcą korzystać z usług kurierskich ponieważ wymaga to przebywania w miejscu, do którego zamówiliśmy paczkę. W dynamicznym świecie dzieje się to dość rzadko. Jesteśmy w ciągłym ruchu. Stąd też dynamiczny rozwój PUDO. Trend ten rozwija się także ze względu na to, że sieci handlowe np. odzieżowe oferują w nim możliwość przymierzenia i ewentualnego odesłania produktu co jest bardzo wygodne.

Voice commerce

To w skrócie rzecz ujmując robienie zakupów poprzez komendy głosowe. Wyszukiwarki głosowe stają się już coraz bardziej powszechne. A co jeśli dałoby się napełnić koszyk zakupów bez klikania na klawiaturze? Brzmi łatwo i wygodnie prawda? Na pewno ten trend będzie jednym z najważniejszych tredów e-commerce nie tylko w 2020 roku ale w i kolejnych.

C2C

Ciekawym zjawiskiem w przyszłym roku może być także rozwój sprzedaży na linii konsument-konsument. Coraz większy rozwój platform podobnych do OLX sugeruje, że w tym kanale obrót będzie rósł z miesiąca na miesiąc. W Polsce gospodarka rozwija się bardzo dobrze od wielu lat. Społeczeństwo bogaci się i edukuje. To wszystko sprawia, że zaczynamy rozumieć zasady „zero waste” oraz „sharing economy”, a przy okazji odzyskujemy pieniądze odsprzedając rzeczy, których nie używamy.

Podsumowanie – najważniejsze trendy e-commerce w 2020

Postęp technologii webowych jest niezwykle dynamiczny. Czasem rozwiązania, które 2-3 lata temu były innowacją, dziś stają się standardem lub wychodzą z użycia/mody. Dlatego też wybranie najważniejszych trendów e-commerce w 2020 roku nie było łatwe. Podsumowując zaliczyliśmy do nich mobile, marketplace, ECO, omnichannel oraz personalizację. Oczywiście jest również kilka innych istotnych kierunków, na które zwróciliśmy uwagę np. voice commerce, PUDO czy C2C. Które z nich będą przeważały i tworzyły realne korzyści dla e-sklepów dowiemy się pod koniec roku. Wtedy na pewno przygotujemy dla was podsumowanie całego roku.