Właściciele e-sklepów, którzy wybrali Magento 1 jako ich platformę sprzedażową, doskonale zdają sobie sprawę, że w czerwcu 2020 straciła ona oficjalne wsparcie od Adobe. Na pewno nie jest to dobra informacja, która dodatkowo niesie za sobą wiele konsekwencji.
Statystyki są nieubłagane — ponad 100 000 sklepów aktualnie pracuje na wersji Magento 1. To oni właśnie zostaną dotknięci konsekwencjami braku oficjalnego wsparcia platformy. Aktualnie ilość obecnych sklepów na Magento 1 przewyższa 5x ilość sklepów na Magento 2.
Kluczową kwestią przy podjęciu decyzji o migracji do Magento 2 jest świadoma decyzja. Spontaniczność w tym przypadku może sporo kosztować — czasu i pieniędzy.
Z artykułu dowiesz się:
Magento 2 swoją premierę miało w listopadzie 2015 roku. Początkowe wersje platformy nie były najlepsze — teraz jednak trudno znaleźć coś, co można by atakować.
Zakończenie wsparcia dla wersji Magento 1 oznacza dwie rzeczy:
Niestety, oznacza to, że właściciele e-sklepów zostaną sami. Oczywiście, istnieją jeszcze niezależne firmy, które na pewno przez pewien czas będą same wypuszczały wtyczki i customowe moduły, jednak musimy mieć świadomość, że i one w końcu przestaną być wypuszczane na rynek.
Czy pomimo faktu, że mamy już lipiec powinniśmy spodziewać się problemów? Czy nie powinniśmy już w ogóle korzystać z Magento 1 i szukać firmy zewnętrznej, która przeprowadzi dla nas migrację?
Zanim o tym zdecydujesz, warto zastanowić się, czy jeżeli Twój sklep działa i nie masz w planach gwałtownego rozwoju, czy zmiana jest Ci potrzebna.
Przemyśl, czy wydawanie pieniędzy na migrację jest sensowne, kiedy koniec końców znajdziesz się w tym samym miejscu, tylko na innej platformie.
Największy problem, z jakim będziesz miał do czynienia w całej sytuacji, jest kwestia bezpieczeństwa Twojego sklepu. Brak aktualizacji po pewnym czasie sprawi, że będziesz idealnym celem dla hakerów, a to może nieść za sobą surowe konsekwencje.
Rozsądne jest też zakładanie, że nawet przy najlepszej platformie możemy mieć pewne luki bezpieczeństwa — co widać także na stronie poświęconej aktualizacji bezpieczeństwa Magento: https://magento.com/security/patches
Z doświadczenia wiem, że ilość sklepów, która ignoruje powyższą listę, jest bardzo długa. Oznacza to, że wiele sklepów nie przykłada tak dużej wagi bezpieczeństwu jak powinni. Należy sprawdzić, czy Twój sklep nie jest obecnie podatny na atak hakerski, a jeżeli jest — należy jak najszybciej załatać dziury w bezpieczeństwie. Zakończenie supportu może oznaczać, że tak naprawdę nic się nie zmieni.
Muszę zaznaczyć, że problem ten często jest bagatelizowany od samego początku i warto zmienić nawyki już teraz. Może brak oficjalnego supportu jest dobrym czasem, aby to sprawdzić? Sama migracja da niewiele, jeżeli niski poziom zabezpieczeń (bądź luki) pozostaną bez zmian.
Brak dalszego supportu jest już przesądzony. Czy brak aktualizacji oznacza dla nas duży problem? Prawdopodobnie na przestrzeni czasu, pracując z Magento 1, spotkałeś się z wieloma niedogodnościami wcześniej.
Czy Twój sklep będzie podatniejszy na ataki? Na pewno przez pewien czas jesteś sobie w stanie z tym poradzić. Współpracując z dobrą agencją oraz korzystając z niezależnych aktualizacji. Warto mieć jednak na uwadze, że społeczność będzie się kurczyła, a agencje będą chciały pracować przy najnowszych technologiach.
Pamiętaj, że jeżeli Twój biznes prosperuje i kanał e-Commerce jest Twoim głównym kanałem sprzedaży, prędzej czy później będziesz musiał podjąć jakieś kroki.
Brak dalszego wsparcia od Adobe nie powinien być czymś przerażającym (a na pewno nie na tyle, aby od razu zaplanować migrację). Dla wielu e-sklepów taka zmiana byłaby tylko w teorii (z Magento 1 na 2), samo podejście do bieżących problemów zostałoby takie same.
Zdecydowanie jestem zwolennikiem migracji i mam do tego kilka ważnych powodów:
Powyższe punkty wskazują na to, że warto jest rozważyć migrację, nawet jeżeli pojawia się obawa przed nią. Zdecydowanie zyskać możemy wiele.
W tym akapicie opieram się na doświadczeniu z poprzednich wdrożeń oraz migracji Magento, które wykonywaliśmy dla naszych klientów.
Podczas procesu migracji musimy poznać zagadnienia:
W kolejnych częściach artykułu znajdziesz dokładne informacje opisujące powyższe zagadnienia.
Prawdopodobnie są to tylko moje odczucia, ale samo słowo i proces migracji brzmi bardzo łatwo. Instalujemy Magento 2, przenosimy dane i mamy gotowy sklep.
Najlepiej będzie, jeżeli od razu zapomnisz o tej opcji.
Ta możliwość jest dostępna tylko w przypadku, gdy masz stockową wersję Magento — mimo to i tak dużo pracy przed Tobą. Jeżeli nie posiadasz takiej, przygotuj się na wiele godzin ciężkiej pracy.
Zanim zaczniesz:
Jeżeli masz na swoim koncie proces digital transformation, przy migracji następuje pewna analogia. Warto wykorzystać szansę i traktować kanał digital do zmiany organizacji. Tak samo jest też ze sklepem — Magento 2 jest szansą na nowy początek i zawalczenie o lepszą sprzedaż.
Pamiętaj, że migracja na pewno nie będzie łatwa ani tania. Wykorzystaj te szansę do granic możliwości.
Przewiduję, że wraz z agencją wdrożeniową podjąłeś wszystkie potrzebne kroki, aby wyznaczyć cel biznesowy dla Twojego nowego e-sklepu: funkcjonalność, wyróżnione wyjątki itd.
Dla użytkownika końcowego najważniejszą zmianą Twojej migracji będą zmiany w wyglądzie szablonu. Ten etap jest niezmiernie ważny i powinieneś potraktować go jakbyś opracowywał go przy nowym sklepie (odnosząc się do starego wyglądu). Zadecyduj, czy skorzystasz z:
czy zdecydujesz się wykorzystać szablon, dostępny w katalogu? Pamiętaj, że skoro robisz coś od nowa, warto przemyśleć dokładnie cały proces i spróbować zrobić coś lepiej.
Podobnie jak z szablonem, kwestia z modułami nie jest prosta. Brak kompatybilności wynika ze zmiany silnika, co powoduje brak przeniesienia starego kodu. Są jednak też dobre informacje — jeżeli wybrałeś moduły popularnych producentów np. Amasty, czy Mirasvit istnieje prawdopodobieństwo, że znajdziesz je w wersji dla Magento 2. Jeżeli sprzyja Ci szczęście, możliwe, że będzie również dostępny migrator danych, który znacznie ułatwi kolejne kroki.
Czy jest to najlepsze podejście?
Zarekomenduję coś innego. Skoro strategia zmiany platformy wiąże się z przemyśleniem jej funkcjonowania, śmiało możemy mówić tutaj o „sprzątaniu” i ułożeniu procesu od nowa. Z modułami jest podobnie. Nie powinno się do nich przywiązywać. Trzeba spojrzeć na funkcjonalności, które wprowadzają.
Dobrze jest opracować nową listę modułów, która będzie krótka i co za tym idzie — prostsza i tańsza. Należy spisać dokładnie swoje cele biznesowe — zwróć się z tym do agencji wdrożeniowej, która będzie pracowała nad Twoim nowym sklepem. Na pewno zaproponują lepsze rozwiązanie, niż wymianę modułów z wersji 1 na 2.
Czas na pozytywne wiadomości! W większości dane są możliwe do przeniesienia, podczas migracji.
Dzieję się tak dlatego, że:
Nie będę wchodzić w szczegóły całego procesu migracji — zostawiam to agencji wdrożeniowej. Warto jednak (i to agencja powinna Ci polecić) przemyśleć:
Praktykuje się wykonywanie migracji danych minimum przy dwóch podejściach:
Z doświadczenia wiem, że inwestycja w automatyczne skrypty jest bardzo rozsądna. Na pewno używanie ich oszczędza czas, a co najlepsze — można korzystać z nich wielokrotnie.
Zwróć uwagę, że nie napisałam tutaj o wszystkich krokach, które pojawiają się podczas migracji sklepu np. Połączenie płatności, uzupełnianie danych w sklepie itd.
Nie jest to błąd — moim celem było wyróżnienie rzeczy związanych stricte z migracją. Oczywiście, nie oznacza to, że inne etapy nie występują.
Na koniec mam dla Ciebie jeszcze jedną informację, o której musisz koniecznie pamiętać.
Testy.
W przypadku zmiany platformy należy:
Naszym celem jest progres, związany z rozwojem sklepu. Dokładne testy nam w tym pomogą.
A kiedy uruchomić produkcję? Określ, na podstawie raportów w Analytics, kiedy w Twoim sklepie jest mniejszy ruch. Pamiętaj o:
Powiadom swoich klientów, że planujesz prace konserwacyjne. Umieść na stronie starego sklepu informację.
O migracji do Magento 2 możemy mówić bardziej jako wdrożenie starego sklepu do nowej wersji. I tak jest.
Dlatego decyzja o migracji jest bardzo ważne. Nie polecam robić jej tylko dlatego, że nastąpił koniec supportu. Przemyśl, czy będzie to dla Ciebie opłacalne. Jeżeli jednak wiesz, że chcesz rozpocząć migrację, ponieważ przyniesie Ci to wiele korzyści — życzę Ci dobrej agencji wdrożeniowej oraz cierpliwości, a po zakończeniu całego procesu zwiększonej sprzedaży.
© 2023 Magento 2 - wdrożenia, migracje, rozwój i obsługa sklepu. Zbudowano za pomocą WordPress i motywu Mesmerize